ශ්රීලංකන් එයාර්ලයින්ස් (Sri lankan Airlines) ගැන ඔබ මේ දේ දැන සිටියාද...?
ශ්රීලංකන් එයාර්ලයින්ස් Oneworld ගුවන් සේවා සන්ධානයේ සාමාජික ගුවන් සමාගමකි. එය දැනට ගුවන් යානා සහ ගමනාන්ත ගණන අනුව ශ්රී ලංකාවේ විශාලතම ගුවන් සේවය වන අතර මුල් ශ්රී ලංකා ධජ වාහක එයාර් සිලෝන් හි මෙහෙයුම් අවසන් වීමෙන් පසුව එයාර් ලංකා ලෙස 1979 දී දියත් කරන ලදී. 1998 දී එමිරේට්ස් විසින් එය අර්ධ වශයෙන් අත්පත් කර ගැනීමෙන් පසුව, එය නැවත සන්නාමගත කරන ලද අතර වර්තමාන ලයිවරි හඳුන්වා දෙන ලදී.
2008 දී ශ්රී ලංකා රජය එමිරේට්ස් වෙතින් ගුවන් සමාගමේ සියලුම කොටස් අත්පත් කර ගත්තේය. එමිරේට්ස් හවුල්කාරිත්වය අවසන් කිරීමෙන් පසුව, එය එහි නැවත සන්නාමය වූ නම සහ ලාංඡනය රඳවා තබා ගත්තේය. ශ්රී ලංකන් ගුවන් සමාගම ආසියාව පුරා සතියකට ගුවන් ගමන් 560 කට අධික සංඛ්යාවක් ක්රියාත්මක කරයි.
කොළඹට නුදුරින් පිහිටි බණ්ඩාරනායක ජාත්යන්තර ගුවන් තොටුපළේ පිහිටි එහි ප්රධාන මධ්යස්ථානයේ සිට රටවල් 51 ක ගමනාන්ත 113 ක් (කේත බෙදාගැනීම් මෙහෙයුම් ඇතුළුව) වෙත ගුවන් සේවය ක්රියාත්මක වේ. ශ්රීලංකන් ගුවන් සමාගම 2014 මැයි 1 වැනිදා Oneworld ගුවන් සේවා සන්ධානයට සම්බන්ධ විය
1979 වසරේ හිටපු ගුවන් සේවා කළමනාකරු රජීව ජයවීර මහතා, කපිතාන් රකිත වික්රමනායක මහතාට සහ ක්ෂේත්ර නිලධාරීන් සහ කළමනාකරුවන්ගෙන් සැදුම්ලත් අධ්යක්ෂ මණ්ඩලයට ගුවන් සමාගම භාර දීමෙන් පසු ජනාධිපති ජයවර්ධන මුලදී බාධා කළේ නැත. හිටපු සිංගප්පූරු ජනාධිපති, "ගුවන් නියමුවෙකු ගුවන් සමාගමක් පවත්වාගෙන යන්නේ කෙසේද?" 1986 ජනාධිපති කොමිසමක් විසින් එයාර් ලංකා මණ්ඩලය සොයා බලා බොහෝ වැරදි කළමනාකරණයන් අනාවරණය කර ගන්නා ලදී. ජනාධිපති විජේතුංග විසින් එයාර් වයිස් මාර්ෂල්වරුන් සමඟ සභාපති/MD ලෙස විශ්රාමික ජෙනරාල්වරයෙකු සහ විධායක අධ්යක්ෂවරුන් ලෙස එක්සත් ජාතික පක්ෂ නීතිඥයෙකු පත් කිරීම යටතේ. ඔවුන් කිසිවකුට ව්යාපාරික ගුවන් සේවයක් පවත්වාගෙන යාමට දැනුමක් හෝ අවබෝධයක් තිබුණේ නැත.
ශ්රී ලංකා රජය බංකොලොත් වූ එයාර් සිලෝන් වසා දැමීමෙන් පසු එයාර් ලංකා ශ්රී ලංකාවේ ස්ථාපිත කරන ලදී. එයාර් ලංකා හි ආරම්භක ඇණිය සිංගප්පූරු ගුවන් සේවයෙන් කුලියට ගත් බෝයිං 707 දෙකකින් සමන්විත විය. එක් බෝයිං 737 ගුවන් යානයක් මාර්ස්ක් එයාර් වෙතින් බදු දී ඇති අතර එයාර් ටාරා විසින් නඩත්තු කරන ලදී. 1980 අප්රේල් 24 වෙනිදා, බදු දීම අවසන් විය; එයාර් ලංකා සමාගමට රෝයල් බෲනායි වෙතින් කුලියට ගත් බෝයිං 737 වෙනුවට ආදේශකයක් ලැබිණි. 1980 නොවැම්බර් 1 වන දින, එයාර් ලංකා විසින් එයාර් කැනඩාවෙන් ලොක්හීඩ් එල් 1011-1 ට්රයිස්ටාර් කුලියට ගත් පුළුල් ශරීර මෙහෙයුම් ආරම්භ කරන ලදී.
1982 අප්රේල් 15 වන දින එයාර් ලංකා විසින් All Nippon Airways වෙතින් L1011 ට්රයිස්ටාර් යානයක් මිලදී ගන්නා ලදී. ට්රයිස්ටාර් ගුවන් යානා හඳුන්වා දීමත් සමඟ බෝයිං 707 යානා ක්රමයෙන් ඉවත් කරන ලදී. ඉන්පසුව තවත් L1011 එකක් එයාර් කැනඩාවෙන් බද්දට ගත් අතර තුනෙන් එකක් All Nippon වෙතින් මිලදී ගන්නා ලදී. 1982 මැයි 1 වන දින, එයාර් ලංකා සතු ට්රයිස්ටාර් දෙකෙහි නඩත්තුව HAECO විසින් භාර ගන්නා ලද අතර එයාර් කැනඩාව විසින් කල්බදු ට්රයිස්ටාර් දෙකක් නඩත්තු කරන ලදී. 1980 මාර්තු 28 වෙනිදා එයාර් ලංකා සමාගම, ඒ වන විට ලෝකයේ තිබූ වඩාත්ම දියුණුම පුළුල් බඳ සහිත ගුවන් යානා වන නවතම ලොක්හීඩ් L1011-500 ට්රයිස්ටාර් දෙකක් සඳහා මිලදී ගැනීමේ ගිවිසුමක් අත්සන් කළේය.
පළමු Lockheed L1011-500 (4R-ULA) 1982 අගෝස්තු 26 දින කැලිෆෝනියාවේ Palmdale හිදී පිළිගනු ලැබීය. එය UL 566P ගුවන් යානය ලෙස ඇම්ස්ටර්ඩෑම් වෙත පියාසර කරන ලදී. අගෝස්තු 28 දින, 4R-ULA "City of Colombo" ඇම්ස්ටර්ඩෑම් සිට කොළඹ දක්වා UL566 ලෙස එහි මංගල ගුවන් ගමන සඳහා පිටත් විය. එය අගෝස්තු 29 වැනිදා කොළඹට ළඟා විය. මෙය පසුව දෙවන Lockheed L1011-500, 4R-ULB, "ජයවර්ධනපුර නගරය". 1984 ජුනි 8 වන දින ගුවන් සමාගමට එහි පළමු බෝයිං 747-200B "කිං විජය" ලැබුණු අතර දෙවැන්න පසුව සම්බන්ධ විය. මෙම ගුවන් යානා යුරෝපයට සහ අග්නිදිග ආසියාවට යන ගුවන් ගමන් කිහිපයකදී භාවිතා කරන ලදී.
ශ්රී ලංකන් දැනට ගමනාන්ත 117 ක මාර්ගගත ජාලයක් ක්රියාත්මක කරන අතර රටවල් 20 ක නගර 42 කට සේවා සැපයීම සඳහා අනෙකුත් ගුවන් සමාගම් සමඟ කේත බෙදා ගනී. එහි අන්තර් සම්බන්ධතා හවුල්කාරිත්වයන් සහ Oneworld සන්ධානයේ සාමාජිකත්වය රටවල් 160 ක නගර 1,000 කට අධික සංඛ්යාවකට මගීන්ට සම්බන්ධ වීමට ඉඩ සලසයි.
ශ්රීලංකන් දැනට ගමනාන්ත අනුව, නගර 14කට සේවා සපයන විශාලතම විදේශ ගුවන් සේවා සේවාව ඉන්දියාවට වේ. එය නගර 2 කට සේවා සපයන මාලදිවයිනේ විශාලතම විදේශීය ගුවන් සේවය ද වේ. සන්ධානය බීජිං හි පැවති IATA ලෝක ගුවන් ප්රවාහන සමුළුවට සමගාමීව 2012 ජූනි 11 වන දින, ශ්රීලංකන් එයාර්ලයින්ස් වන්වර්ල්ඩ් හි නවතම සාමාජිකයා ලෙස ප්රකාශයට පත් කරන ලදී. Cathay Pacific එහි සන්ධාන ක්රියාත්මක කිරීමේ වැඩසටහන හරහා ශ්රී ලංකන් ගුවන් සේවයට අනුග්රාහකයා ලෙස සේවය කළේය. එහි සාමාජිකත්වය ක්රියාත්මක කිරීමට ආසන්න වශයෙන් මාස 18ක් ගත විය.
ශ්රීලංකන් ගුවන් සමාගම 2014 මැයි 1 වන දින ඉන්දියානු උප මහාද්වීපයේ ප්රථම ගුවන් සේවය ලෙස ගුවන් සේවා සන්ධානයට එක් විය. කේත බෙදාගැනීමේ ගිවිසුම් ශ්රී ලංකන් එයාර්ලයින්ස් පහත සඳහන් ගුවන් සමාගම් සමඟ කේත බෙදා ගනී:
- Air Canada
- Air India
- American Airlines
- Asiana Airlines
- Cinnamon Air
- Etihad Airways
- Finnair
- Gulf Air
- Japan Airlines
- Malaysia Airlines
- Myanmar Airways International
- Oman Air
- Qatar Airways
අන්තර් සම්බන්ධතා ගිවිසුම් ශ්රී ලංකන් ගුවන් සේවය පහත සඳහන් ගුවන් සමාගම් සමඟ අන්තර් සම්බන්ධතා ගිවිසුම් ඇත.